Vilka sociala medier plattformar ska du använda för ditt företag?

Komma igång

Sociala medier har kommit att bli ett självklart verktyg i de allra flesta företags marknadsföringsplan som vill vara synliga i dagens digitala brus. Sociala meder ger dig möjligheten att nå din målgrupp på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt jämfört med traditionell media såsom TV, radio och tidningen. Detta betyder med andra ord att du går miste om stora möjligheter ifall ditt företag inte finns med i sociala medier.

Att komma igång är inte alltid det lättaste, något som kan vara ännu svårare är att veta vilken/vilka plattformar man kan använda sig av för just ditt företag och dess produkt eller tjänst. Det finns hur många som helst att välja emellan så en bra start är att smalna av sina alternativ för att hitta den plattformen som möter dina marknadsföringsmål.

Att välja den rätta plattformen

Idag finns det sociala medieplattformar för i princip allt, det finns plattformar som är till för folk med samma intressen, hobbys eller vissa ämnen. Det finns även plattformar som endast erbjuder ett format och låter användarna bestämma vad för typ av innehåll som delas, t.ex. bloggverktyg, videoplattformar och bildplattformar. Att synas på alla plattformar med sitt företag är i princip omöjligt att hinna med, därför kan det vara en smart början att ta någon eller några av de plattformar som har allra mest trafik och månatliga aktiva användare. I skrivande stund är det Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat och Twitter.

Börja med att sätta dina mål

Innan du går vidare så är det viktigt att sätta specifika mål och ha ett klart syfte framför gällande varför du ska finnas med i sociala medier, genom att besvara detta hjälper det dig även att komma fram till vilket typ av innehåll du ska skapa, vilken plattform du tänker distribuera det i och vilken/vilka målgrupper du tänker nå ut till. Nedan följer några vanliga skäl till varför många företag har sociala medier:

Börja med att sätta dina mål

Innan du går vidare så är det viktigt att sätta specifika mål och ha ett klart syfte framför gällande varför du ska finnas med i sociala medier, genom att besvara detta hjälper det dig även att komma fram till vilket typ av innehåll du ska skapa, vilken plattform du tänker distribuera det i och vilken/vilka målgrupper du tänker nå ut till. Nedan följer några vanliga skäl till varför många företag har sociala medier:

Börja med att sätta dina mål

Innan du går vidare så är det viktigt att sätta specifika mål och ha ett klart syfte framför gällande varför du ska finnas med i sociala medier, genom att besvara detta hjälper det dig även att komma fram till vilket typ av innehåll du ska skapa, vilken plattform du tänker distribuera det i och vilken/vilka målgrupper du tänker nå ut till. Nedan följer några vanliga skäl till varför många företag har sociala medier:

Matcha dina mål med rätt plattform

Varför plattform passar bäst med en viss typ av innehåll, vissa plattformar lämpar sig bäst med video, bild, text, livestreams, podcasts och liknande. Nu när du vet vad för typ av innehåll du ska skapa och vilka du vill nå ut till så gäller det att matcha dina mål med rätt plattform, nedan följer en kort genomgång av de största plattformarna.

Mer om

Den största plattformen av dem alla med över 2 miljarder aktiva användare i månaden och är populärast bland folk i 18-44 års åldern. Facebook erbjuder ett unikt annonseringsverktyg som ger dig möjligheten att rikta ditt innehåll och annonser till specifika målgrupper du själv sätter upp vilket gör Facebook till en bra plattform att generera leads ifrån.

Facebook ger dig också möjligheten att bygga relation med dina följare genom att ha regelbunden och engagerande aktivitet i form av inlägg.

Mer om

Instagram med dess 150 miljoner aktiva användare per månad är en plattform där både företag och privatpersoner skapar visuellt innehåll som ska förklara budskapet, dvs. Instagram är ingen plattform för långa textbaserade inlägg.

Instagram ägs av Facebook, men det gör inte dem lika. Faktum är att dessa plattformar skiljer sig något otroligt ifrån varandra både när det kommer till funktioner, format och även sättet man pratar till sin målgrupp på. Det som däremot är likadant på dessa plattformar är annonsverktyget som Facebook tillhandahåller åt Instagram.

Mer om

Twitter är plattformen för dig som behöver nå ut snabbt till din följarbas med viktiga meddelanden, nyheter eller annan typ av information som handlar om nuet. De flesta twitteranvändarna är under 50 år och mest mottagliga för korta inlägg i form av text. Twitter skiljer sig åt från andra plattformar när det kommer till video vilket innebär att textinlägg presterar bättre än rörligt innehåll på just Twitter.

Related posts