Checklista Facebook Ads

Checklista för Facebook Ads

Att annonsera på Facebook ger dig möjligheten att nå din målgrupp på ett kostnadseffektivt och träffsäkert sätt, DBP Media har suttit ihop en lista som hjälper dig på traven och ser till att du kan kontrollera din annons innan du kör ut den för att säkerställa att du får ut det mesta av din annonsering på Facebook.

Syfte

Vad är syftet med din annons? Är det att sprida medvetenhet eller stärka ditt varumärke? Är det att locka besökare till din webbshop och konvertera dem till köpare? Eller kanske att få in fler besökare till din hemsida i syfte att få fler förfrågningar på uppdrag?

Se till att alltid ha en CTA (Call To Action) i annonsen som går i linje med annonsens syfte. Vanliga CTA:s är köp nu, beställ nu, boka nu, läs mer, visa vägbeskrivning, ta kontakt i messenger och mycket mer. Ett relevant och intresseväckande budskap i din annons i kombination med en bra CTA är det som  avgör ifall folk kommer interagera med din

Bildstorlek

För liggande annonser i det vanliga nyhetsflödet rekommenderas storleken 1200×628.

Text på bilden/videon

Facebook tillåter att 20% av ytan av bilden/videon innehåller text, om för mycket av ytan täcks av text så leder det till att annonsen får en begränsad räckvidd vilket leder till en dyrare annonseringskostnad samtidigt som du inte når din målgrupp på samma sätt som du skulle ha gjort ifall du höll dig till 20% regeln.

Försök att alltid låta bilden/videon berätta ditt budskap istället för att låta text utgöra ditt budskap i den mån det är möjligt för dig och ditt företag.

Skapa innehåll för mobilen

Oftast kommer 85-90% av exponeringen av dina annonser från mobilanvändare, därför är det extra viktigt att se till att din annons visas korrekt i mobilen och inte bara på en större skärm. Om man missar detta kan din text, logotyp och övriga budskap i din annons vara antingen oläsbara eller kräva att betraktaren behöver zooma vilket gör att du inte når fram till din målgrupp med ditt budskap på ett korrekt sätt.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!

Landningssida

Skicka kunden till en relevant landningssida. Undvik breda landningssidor, ha istället en landningssida ämnad för det specifika syftet. Kunden ska inte behöva klicka sig vidare från exempelvis startsidan in till produkten som du annonsera för, det försämrar generellt sett bara konverteringsgraden.

Se till att landningssidan är mobilanpassad och att det inte finns några hinder för utförandet av syftet även i mobilen. Landningssidan får inte heller ta för lång tid att ladda. Flera studier visar att det inte tar många sekunder innan vi tröttnar och avbryter. När kunden väl följt din CTA är det viktigt att hen landar på en relevant landningssida, kunden ska inte vara tvungen att klicka sig runt på hemsidan för att hitta det som annonserades på Facebook.

Oftast är ens egna hemsida inte optimal med de målen man har för sin kampanj, därför är det viktigt att skapa landningssidor för annonsens syfte. Glöm inte heller att mobilanpassa landningssidan!

Related posts